Tuesday, August 2, 2011

El Naschie writes a column in International

The magazine International that we wrote about last time, with El Naschie on the honorary editorial board, has published a column by him, we are delighted to report. It is in the classic El Naschie style, very pretentious and with lots of name dropping. El Naschie news is sparse these days, so we hope that this column will appear regularly. Fingers crossed! Original Arabic or Google's English translation. Here's the whole thing:



أجمل معادلات في الرياضيات والطبيعة قانون نيوتن ..والثورة المضاده!

بقلم العالم المصرى أ.د/ محمد صلاح الدين حامد النشائى

لا شك أن مفهوم الجمال يختلف في عين المحب والعاشق وعلي الرغم من ذلك فهناك معايير ثابته لا تخضع لزمان أو مكان وخالده لا يختلف عليها شخص سوى .. فما معني الجمال؟

أعتقد أن أهم معايير الجمال في الفن والموسيقي وكذلك النظريات العلمية هي البساطة والتناسق بالإضافة إلي ذلك هناك إقتصادية الفكرة أي الحصول علي أكبر محتوي في أقل مساحة. تطبيق هذه الأسس والمعايير علي الثروة العالمية الهائلة التي تراكمت عبر القرون كعائد عمل الإنسان الباحث عن الحقيقة يقود إلي قائمة لن تكون بالطول الذي قد يتوقعه الغالبية من القراء في السطور التالية.

سوف أعطي قائمة موجزة لما أري أنا أنها أجمل المعادلات وهي تعبر أساساً عن وجهة نظري الشخصية علي الرغم من أني أعتقد أن الأغلبية الساحقة من العلماء المعاصرين يتفقون معي علي معظم المعادلات التي سوف أذكرها.

سوف أبدأ بترتيب تاريخي وهو ليس بالضرورة نفس ترتيب الأهمية لهذه المعادلات
1 -أول معادلة هامة في التاريخ هي معادلة رياضية ولذلك فهي مبنية علي المنطق فقط أول من كتب هذه المعادلة وأثبتها هو "فيثاغورث" الإغريقي الذي تتلمذ علي يد أساتذته المصريين في الإسكندرية نص المعادلة هو أن في أي مثلث قائم الزاوية يكون مربع الوتر وهو الخط المقابل للزاوية القائمة والتي قيمتها تسعون درجة يساوي مجموع مربع الضلعين الآخرين في هذا المثلث. تعميم هذه النظرية يستخدم في نظرية النسبية وكذلك في هندسة غير "أقليدسيه" حيث لا توجد زاوية قائمة أساساً في بعض الأحيان. طبعاً مصر لها فضل ومساهمة في هذه النظرية حيث إن "أقليدس" كتب موسوعته المعروفه عن الهندسة أيضاً في الإسكندرية بالإضافة إلي دراسة "فيثاغورث" في المعابد المصرية التي تشابه الجامعات الكبري في عصرنا الحديث كما ذكرنا سابقاً
2 - أغلب العلماء سوف يشيرون إلي قانون "نيوتن" في العلاقة بين العجلة والكتلة والسرعة علي أنه من أجمل المعادلات في تاريخ علم الطبيعة إن لم يكن من أهمها وأجملها مطلقاً القانون ينص علي ما يمكن أن يختبر بسهولة في المعمل وهو أن القوة تساوي حاصل ضرب الكتله في معدل التغير في السرعة وهو ما يسمي العجلة الحقيقة هذا القانون علي الرغم من أهميته وأناقته غير أنه غير واضح لأننا لا نعرف تعريفاً لمعني الكتلة العميق إلا عن طريق الوزن أي عن طريق القوة ولكن القوة مشروحة عن طريق الكتلة ولذلك نيوتن لم يشرح في الحقيقة أي شئ. علي الرغم من ذلك هذه المعادلة هي بداية العلم الحديث . الحقيقة أنني أنظر إلي قانون آخر من قوانين نيوتن الثلاث عن الحركة علي انه أروع وأعم وأوضح. هذا القانون ينص علي انه لكل فعل رد فعل مساوي له في المقدار ومضاد له في الإتجاه. الحقيقة أنه ممكن تطبيق هذا القانون بشكل نوعي وليس كمي في كثير من العلوم الإنسانية. فعلي سبيل المثال وليس الحصر هناك قانون المؤرخ الإنجليزي الكبير "تومبي "الذي يقول ان كل عنف يخلق عنفاً مضاداً كذلك قانون الثورات وهو أن كل ثورة تقود بشكل شبه تلقائي الي ثورة مضادة إلي آخره.. هناك أيضاً قانون مهم لنيوتن عن تجاذب الكتل يطبق بنجاح كبير في علوم الفلك وهو ان القوة بين كتلتين تساوي حاصل ضربهما مقسوماً علي مربع المسافه والكل مضروب في ثابت . هذا الثابت هو ثابت الجاذبية تعميم هذه المعادلة قاد إلي معادلات مشابهة بالنسبة لقوة الجذب بين شحنتين كهربائيتين أو قطبين مغناطيسيين لذلك يمكن أن ننظر إلي هذا القانون علي أنه بداية لفكرة توحيد القوي التي حازت علي جزء كبير من أعمالي في الطبيعة النظرية.
التشابه بين قوي الجاذبية الناتجة عن جاذبية الأرض وجاذبية الشحنات الكهربائية وكذلك جاذبية المغناطيسي، تدل بشكل واضح علي أن هناك أصل واحد لكل هذه القوي التي تبدو مختلفة علي السطح ولكنها هي نفس القوة في الأعماق.
3 - معادلة "ليونارد أويلر" التالية هي ربما من أغرب المعادلات في تاريخ العلم بالإضافة إلي أنها معادله رقمية بحته لا يمكن لأي تجربة الآن أو في المستقبل أن تعارضها. هذه المعادلة لا تعتمد علي أي شئ سوي المنطق والأعداد ولذلك فهي أقوي من معادلة "فيثاغورث "التي تعتمد علي هندسة "أقليدس" التي تنص علي أن مجموع الزاويا داخل مثلث هي دائماً 180درجة أي مئة وثمانون درجة. بالطبع المعادلة أقوي كثيراً من معادلات "نيوتن" التي تعتمد علي تجارب في المعمل والتي أثبتت نظرية النسبية العامه أنها لا تنطبق علي المسافات الشاسعة للأجرام السماويه وأثبتت نظرية الكم أيضاً أنها لا تنطبق علي الأشياء الصغيرة جداً مثل الإلكترونات. معادلة "ليونارد أيولر" وهو سويسري ألماني الأصل تنص علي التالي: مجموع الوحدة بالإضافة وإلي أساس اللوغرثمياث الطبيعية وهو الرقم المعروف بالحرف اللاتينى (E) عندما ترفع (E) إلي أوس النسبة التقريبية للدائرة المعروفة في الثقافة العربية بالحرف (ط) وفي الثقافة الأوروبية بالحرف الأغريقي »باي« مضروبه في الجذر التربيعي للوحدة السالبة وهي ما تعرف بالرقم التخيلي ويرمز له بالحرف اللاتينى (i) فإن النتيجة النهائية هي صفر أثبت "ليونارد أويلر" هذه المعادله شبه الكونيه في عام 1740 أي في القرن الثامن عشر
4 - أغلب العلماء سوف يذكرون الآن معادلة الأنتروبي أو مقياس الفوضى، ولكني أؤكد انه علي الرغم من الاهمية القصوي لهذه المعادله في علوم الحراريات وكذلك عملي في الطبيعة النظرية وفي علم الشواش إلا أن أغلب العلماء لا يستطيعون أن يشرحوا بسهوله ولا حتي لنفسهم ما هو المعني الأعمق لكلمه "أنتروبي" أو مقياس الفوضي لذلك لن أشرح هنا أكثر من هذا ولن أضع هذه المعادلة علي قدم المساواة مع ما سبق.
5 - بالطبع معادلات" ماكسويل للكهرومغناطيسية " هي من أهم المعادلات في تاريخ العلم وهي تنص علي أن الكهرباء والمغناطيسية هما وجهان لنفس العمله كما هو واضح من"دينامو" العجلة. علي الرغم من ذلك وعلي الرغم أنها من أولي نظريات التوحيد التي أعمل فيها وعلي الرغم من أنها كانت المثال الذي أحتذي به "أينشتين" في نظريته وأنا أيضاً في نظريتي إلا أن كتابة هذه المعادلة أعقد كثيراً من كل المعادلات السابقة ولا يمكن شرحها لغير المتخصص بسهوله.
6 - المعادلة التالية هي بدون شك ملكة المعادلات غير المتوجه وأول من أثبت هذه المعادلة هو الفرنسي "هنري بونيكاراه" علي الرغم من ذلك إشتهرت هذه المعادله بعد أن أعاد أكتشافها الألماني "ألبرث أينشتين" المعادله تنص علي أن الطاقة تساوي الكتله في مربع سرعه الضوء
بدون شك هذه هي أشهر معادلة في التاريخ والعلم المعاصر. هذه المعادلة يمكن أن توضح لنا أنه كلما زادت سرعه الدوره المالية زاد حجمها ومن الناحيه النظرية البحته وحيث أن أي شئ تصل به السرعة إلي سرعة الضوء يكون موجوداً في كل مكان تقريبا في نفس الوقت، لذلك فإن البيروقراطية في صرف مستحقات الموظفين والشركات تعود بخسارة جسيمة علي الإقتصاد وكل ذلك بالطبع في حدود.
٭٭٭٭


The most beautiful equations in mathematics, Newton's law of nature .. and counter-revolution!

By a scientist of Egypt / Dr. Mohamed Salah El-Din Hamid El Naschie

There is no doubt that the concept of beauty is different in the eye of loving and Attachment In spite of that, there are consistent standards are not subject to time or place and Khaleda does not differ only by the people .. What does this mean beauty?

I think that the most important criteria of beauty in art and music as well as scientific theories are simplicity and consistency in addition to the economic idea that there is no access to the largest content in less space. The application of these principles and standards on the enormous global wealth accumulated through the centuries as a return of human labor researcher for the truth leads to the list will not be full length, which might expect the majority of readers in the following lines.

I will give a short list of what I see I am the most beautiful equations as a basis for expressing my personal view though I think that the vast majority of contemporary scholars agree with me on most of the equations that will remind her.

I will start in chronological order and is not necessarily the same order of importance of these equations
1 - the first equation in history is the mathematical equation and is therefore built on logic, only the first of the books of this equation has been corroborated by the "Pythagoras" Greek was a student at the hands of his professors, the Egyptians in Alexandria, the text of the equation is that in any right-angled triangle the square chord which is the corresponding line angle of the existing and ninetieth degree value equals the sum of square Aldilaan others in this triangle. The present theory is used in the theory of relativity as well as in engineering is "Okulaidsé" where there is no angle mainly in some cases. Egypt has a preferred course and contribution of this theory as the "Euclid" wrote his encyclopedia is also known for engineering in Alexandria in addition to the study of "Pythagoras" in Egyptian temples which resemble the major universities in the modern era as we mentioned earlier
2 - Most scientists will point to the law, "Newton" in the relationship between the wheel and the mass and speed to that of the most beautiful equations in the history of nature if not the most important and beautiful never the law provides for what can be tested easily in the lab is that the force is equal to the product of Mass in the rate of change in speed is what is called the wheel the truth of this law in spite of its importance and elegance, but it is not clear because we do not know the definition of the meaning of mass grave only by weight that is, by force, but the force described by the cluster and that Newton did not explain, in fact anything . Although this equation is the beginning of modern science. In fact, I look to the law of Newton's three laws for the movement as the coolest and more general and clearer. This law states that every action has a reaction equal in magnitude and opposite in direction. Indeed, it is possible the application of this law to be qualitative, not quantitative, in many of the humanities. For example and not limitation there is a law of the great English "Tombe," which says that all violence creates violent counter-revolution as well as the law is that every revolution leads almost automatically to the counter-revolution, etc. .. There are also important for Newton's law of attraction for the blocks is applied with great success in the science of astronomy is that the force between two masses is equal to being hit divided by the sum square of the distance and the total multiplied by a constant. This constant is the universal gravitational constant of this equation led to equations similar to the force of attraction between two charges in power plants or poles of a magnet so you can look at this law as the beginning of the idea of ​​unification of the forces that won over a large part of my work in the nature of the theory.
Similarity between the forces of gravity caused by Earth's gravity and the attractiveness of electric charges and magnetic attraction, show clearly that there is the original and one for each of these forces that look different on the surface but it is the same strength in depth.
3 - equivalent to "Leonard Euler" is perhaps the following equations of the strangest in the history of science in addition to the purely numerical equivalent that it can not be any experience now or in the future to oppose it. This equation does not depend on nothing but logic and numbers and are therefore stronger than the equation of "Pythagoras" that depend on the engineering of "Euclid", which states that the sum of angles inside a triangle is always 180 degrees, any one hundred and eighty degrees. Equation, of course, much stronger from the equations "Newton", which depend on experiments in the laboratory, which proved the theory of general relativity, it does not apply to the vast distances of celestial bodies and the quantum theory also proved that it does not apply to very small objects such as electrons. Equation, "Leonard Euler", a Swiss German origin provides for the following: The sum of the unit in addition to and based logarithm natural, a figure known as the letter Latin (E) when flying (E) to the U.S. figure the approximate circle, known in the Arab culture with the letter (i) In the European culture with the letter translated Greek »any« multiplied by the square root of negative unity of what is known as the imaginary number and a symbol of the Latin letter (i) the final result is zero proved "Leonard Euler" This is a semi-cosmic equation in 1740 which in the eighteenth century
4 - Most scientists will recall now the equation of anthropic or measure of chaos, but I stress that in spite of the utmost importance of this equation in the science of refractories, as well as practical in nature, theory and science of chaos but most scientists can not explain easily, not even for themselves what is the deeper meaning of the word "Entropy" or measure of chaos so it will not explain here more than this will not put this equation on an equal footing with the above.
5 - equations, of course, "Maxwell's electromagnetic" are the most important equations in the history of science which states that electricity and magnetism are two sides of the same coin, as is evident from the "Dynamo" wheel. Despite that and despite it is one of the first theories of unification where I work and although it was the example that looked increasingly by "Einstein" in his theory and I'm also in my theory but that writing this equation much more complicated of all equations the former can not explain to a non-specialist easily.
6 - the following equation is without a doubt Queen of equations is heading and the first to prove this equation is the French "Henri Poincaré" Although it is renowned for the equation after the German re-discovered "Albert Einstein" equation states that the energy is equal to the bloc in the square of the speed of light
Without a doubt this is the equivalent months in the history and contemporary science. This equation can explain to us that the greater the velocity of Finance increased the size and the theory of pure and where that anything up its speed to the speed of light is present almost everywhere at the same time, so the bureaucracy in the provision of benefits to employees and companies return loss of grave economy and all, of course, within limits.
****



Zahy notices El Naschie has published the same article before in Akhbar El Yom. It's generally considered unacceptable to publish an article twice. The International version makes no mention of the previous publication.


Translate English to Arabic
محمد النشائى El Naschie Watch محمد النشائي El Naschie News محمد النشائى محمد النشائي All El Naschie All The Time محمد النشائى
StumbleUpon.com

2 comments:

  1. El naschie has published before the same article in Akhbar El Yom, http://elnaschiewatch.blogspot.com/2011/04/omg-el-naschie-may-have-new-columnist.html

    ReplyDelete
  2. Great catch! I have added a note.

    ReplyDelete