Friday, March 23, 2012

Video: Al Wafd TV interview with El Naschie


In Arabic without subtitles. Length 10:52. Good quality video. Description: حوار بوابة الوفد مع الدكتور النشائى المرشح المحتمل للرئاسة الجمهورية, or " Al Wafd dialog with El Naschie, likely candidate for the presidency of the Republic".


Al Wafd (Arabic: الوفد‎) is the daily newspaper published by the Wafd ('Delegation') party in Giza, Egypt.

UPDATED. The Wafd website has a transcript of the interview in this video. Original Arabic or Google's English translation.

Here it is:
فيديو. النشائى: أكره السياسة وسأحكم مصر بالعاطفة
الدكتور محمد النشائى

حوار- محمد أبو زهرة ومحمد إبراهيم طعيمة:
منذ 20 ساعة 54 دقيقة

عالم فيزياء نظرية ومهندس مصري كبير، رشّح لجائزة نوبل 2006، صاحب «نظرية المقطع الذهبي في فيزياء الكم»، حيث قال عنها: «لقد توصلت إليها منذ عام 1991 وقدم حوالى 5 بحوث جديدة فيها، واتهم وقتها بالجنون.

ولكن وبعد مرور نحو 19 عاماً. يأتي علماء تجريبيون يقولون إن ما توصل إليه نظرياً هو صحيح 100٪، وهذا إنجاز علمى كبير.. إنه الدكتور محمد النشائي أستاذ الفيزياء النظرية بجامعة كمبردج البريطانية والمرشح المحتمل لرئاسة الجمهورية، والذي تلتقي به "بوابة الوفد" هذا الحوار.
في البداية كيف تعرف نفسك للجمهور؟
** تاريخي معروف لكثيرين ممن يهتمون بالحركة العلمية في مصر بل وفي العالم كله، ورغم أن هذا التاريخ يلتبس فيه أشياء كثيرة، إلا أنه يمكن إجمال هذا التاريخ في أن حياتي عبارة عن فوضى محددة، والفوضى لدي لها مبررات، أولها أنني مهندس إنشائي ولم أدرس العلوم، فوالدي رحمه الله كان يصر أن يصبح أولاده كلهم مهندسين، وكنت أميل للثقافة والموسيقى، ولم يكن طوال فترة دراستي لي علاقة بالسياسة، وأتذكر أول مرة أمارس فيها السياسة كانت في فترة الثورة الألمانية، وشجعني على ذلك وقتها بعض الأصدقاء الإيرانيين.
*تقول إنك درست الهندسة لا العلوم.. فكيف أصبحت عالما؟ وهل ترى أن مصر يمكن أن يحكمها عالم؟
**أبدأ بالسؤال الثاني فالعالم هو أنسب شخص يمكن أن يقود مصر في هذه الفترة الحرجة، وأرى أنه بعد الثورة لم يعد هناك شيء أهم من البحث العلمي، والمهم لمصر الآن هو القضاء على البطالة، وأما كوني عالما فهذه هواية، وعملي يقود إلى جوائز عالمية رنانة، وللعلم فإن جائزة نوبل مثلاً لا قيمة لها في الدول النامية، ولكن جائزة "نانو" التي حصلت عليها كانت أهم لمصر.
*تقول إن والدك صمم على دراستك للهندسة مع أشقائك.. فهل كان يطبق عليكم القوانين العسكرية في التربية؟
**أولاً انا أرفض مصطلح عسكري فوالدي كان ضابطاً، وأرفض أيضاً القول أن المجلس العسكري "عسكر" فاسمهم الجيش او الضباط ومسمى "عسكر" هو تقليل منهم بدليل مصطلح "عسكر وحرامية"، وأما بالنسبة لوالدي فكان ضابط رغم أنفه، فخاله من رباه العشماوي باشا وزير المعارف آنذاك أصر على أن يكون ضابطاً في الجيش، ووالدي رغم أنه كان رجل عسكري إلا أنه كان رجلا "حنونا"، وكان يخيفنا ولكن من أجل مصلحتنا، واتذكر أني كنت أهرب منه عندما أحصل على المركز الثاني في المدرسة حيث كان يصمم على أن أحصل على المركز الأول.
*لاحظنا في أحد حواراتك الأخيرة تكرارك لقول السيد الرئيس مبارك وليس الرئيس السابق أو المخلوع؟
**بالفعل أنا حريص على ذلك لأنني أعتبرها ثقافة احترام الكبير، وقد رباني عليها والدي، فحتى عندما انتقدك يجب أن يكون بطريقة محترمة، وأتذكر أن والدي كان يناديني "يا واد يا محمد" وكنت وقتها أستاذا جامعيا، فالتربية المحترمة الوسطية التي رباني أياها والدي اثرت كثيراً في تفكيري وكلامي وتصرفاتي، ورغم أني أكره السياسة إلا أنني لا يمكن أن أخطئ في حق السياسيين.
*تقول إنك تكره السياسة .. فكيف إذًا ستدير سياسة الدولة في حالة فوزك في الانتخابات؟
**صحيح أني أكره السياسة ولكني في نفس الوقت أقدر السياسيين، ولكن وبصراحة سبب الخراب الذي نعيشه الآن هم السياسيون الذين أفسدوا مصر طيلة السنين الماضية، ولم يخلصنا منهم سوى الشباب والتف حولهم الاخوان وحماهم الجيش، وأنا أرى أنه في أوقات الثورة لا يصلح السياسين للحكم، فالسياسة من وجهة نظري هي فن الوصول للحكم وارضاء الحكام، ولعل من أهم مميزاتي كرئيس انني لست سياسيا، واكره هذه الوظيفة تماماً، ولعم فقد مل الشعب من السياسة والطريقة المعسولة لهم في الكلام، ففي ألمانيا يقولون إن السياسة ماهي الا عمل قذر.
*حرص عدد كبير من المرشحين إلى الانتماء لأحد الأحزاب السياسية للحصول على دعمهم.. لم لا تفكر في هذا؟
**كما تعرف فأنا عشت معظم حياتي خارج مصر، ولكنني كنت متابعاً جيداً لكل الاحداث في مصر، وكنت أفكر في وقت من الاوقات أن انضم لأحد الأحزب ولأني ليبرالي يساري ففكرت في حزب الوفد معقل الليبرالية في مصر ولكني تراجعت عن هذه الفكرة لأنني أحب الحرية ولا اقبل تحكم أحد في عقلي وتفكيري وكلامي وتصرفاتي.
*تقول إنك تكره السياسة، فما هي دوافعك للترشح؟
**بصراحة فكرة ترشحي لمنصب رئيس الجمهورية أو أي منصب لم تخطر في بالي من قبل، وكل ما في الامر انني أحب أن اقول رأيي بعيداً عن السلطة، ولكن المصيبة ان الناس أمثالي ممن يكرهون السياسة مضطرون لأن يحكمهم السياسيين، واما بالنسبة لترشحي فقد جاءت لحظة وطرحت اسماء ارفضها فقررت النزول، وكان ذلك من حوالي 8 شهور وليس كمن يخرجون اليوم، ورغم ان بعض هذه الاسماء لم تعد موجودة إلا أنني قررت استكمال الترشح، وعن كيفية حكم الشعب فسيكون بالعاطفة لأن الشعب المصري كله شعب عاطفي.
*وما هي علاقتك بالمرشحين المنافسين؟
**علاقاتي كلها طيبة فالدكتور عبد المنعم أبو الفتوح صديق وله أراء ممتازة، والدكتور محمد سليم العوا صديقي وهناك صلة قرابة معه، ولكن ما يثير دهشتي وجعلني أتمسك بترشحي أنني اكتشفت انه لا يوجد أي مرشح يفهم في العلم ولا في البحث العلمي، لدرجة انه لم يتحدث احد منهم عن مدينة زويل ولا عن القضاء على جامعة النيل التي دمرها أحمد نظيف، وأكمل عليها عصام شرف بعد الثورة.
*لو عدنا لموضوع الترشح.. هل استشرت أحد السياسيين في الأمر؟.. وما هي أخبار التوكيلات المطلوبة؟
** بالنسبة للتوكيلات فقد حصلت حتى الآن على 17 ألف توقيع من محافظات مختلفة وسنسعى خلال الفترة المقبلة للحصول على باقي التوكيلات، وأما بالنسبة لموضوع الاستشارة بالفعل لقد استشرت عدد كبير من السياسيين وأصحاب الآراء التي أثق فيها وكلهم أيدوا ترشحي، وأنا قلتها قبل فتح باب الترشيح لو شعرت ان المجلس العسكري لن يقف بجانبي في هذه الانتخابات فسأنسحب لأني لن ادخل في مهاترات مع البعض الذين لا يقدرون قيمة العلم ولا العلماء.
*بعض المرشحين اتجهوا إلى البرلمان للحصول على توكيلات منه.. لماذا لم تحاول الاقتراب منه.. وما رأيك في أدائه؟
**رفضت توكيلات البرلمان لأنني أبحث عن الشارع، وأما بالنسبة للبرلمان فبصراحة تشكيلة البرلمان صعبة ولم أكن أريدها، فهذه التشكيلة تمثل الانهزام الكبير لليبرالية والليبراليين، وأحب أن أقول لهم انزلوا الشارع وتحدثوا ببساطة وبلاش الكلام الكبير، تتبرعون للعلماء للحصول على نوبل والسلفيين يتبرعوا بالبطاطين، وهو ما جعلهم يكسبوا الشارع معهم، وأما عن رأيي في أداء البرلمان فأنا أراه ضعيف.
*بمناسبة ذكر السلفيين.. ما رأيك في أدائهم داخل البرلمان؟
**رغم أنني عالم ومحب جدا للقرءاة والإطلاع على كل ما هو جديد إلا أنه وبصراحة عمري ما سمعت عن الاتجاه السلفي قبل هذه الأيام، لدرجة أنني كنت "مكسوف" لانه في أحد الجلسات التي جمعتني مع الدكتور العوا عرف نفسه انه سلفي فشعرت بالخجل لاني لم اكن اعرف معنى سلفي، وبعيداً غن ذلك فنجاحهم يوحي اننا مخطئين.
*لاحظت أنك تقول هذه الأيام ولا تقول الثورة.. فهل أنت من أعدائها؟
**لست من أعدائها وبل أنني كنت من المتنبئين بحدوثها وأذكر أنني كنت في لقاء مع وزير صديقي وجمال مبارك وقلت لهم لو استمررتم في هذه السياسة فستحدث ثورة، ووقتها ضحكوا وقالوا إن زمن الثورات قد انتهى، ولكن أنا لدي مشكلة في كلمة ثورة، فأنا أرى أنها ليست ثورة فهي انتفاضة ضخمة وغضب شديد من شباب الطبقة المتوسطة الذين شعروا بالضياع، وتذكرني بالثورة الفرنسية التي قام بها أبناء الطبقة المتوسطة ضد النبلاء.
ماذا عن علاقتك بإسرائيل ؟
إسرائيل عصابة ورئيس وزرائها بلطجي ويتعاملون مع دول العالم ببلطجة وهمجية، ولكني عندما أتولى رئاسة مصر سأعملهم بندية حفاظا على مصلحة مصر العليا
وعن دور زوجتك في حياتك إذا فزت بالرئاسة؟
زوجتي لن يكون لها أي دور في الحياة السياسية لأنني رجل شرقي ولن أسمح لها بالتدخل في عملي ولا الظهور في وسائل الإعلام.

اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية الوفد - فيديو. النشائى: أكره السياسة وسأحكم مصر بالعاطفة


Google's English translation:
Al Wafd - Video. El Naschie: I hate politics and passion Sagm Egypt

Dr. Mohamed El Naschie

Dialogue - Mohammed Abu Zahra, Muhammad Ibrahim To'eima:
Since 20 hours 48 minutes

Scientist of theoretical physics and a large Egyptian engineer, was nominated for the Nobel Prize 2006, the «golden section theory in quantum physics», where it said: «I have come to it since 1991 and about 5 feet of new research in, and charged at the time insane.

But after nearly 19 years. Comes Tjeribion ​​scientists say the findings of the theory is 100% correct, and this is a great scientific achievement .. It, Dr. Mohamed El Naschie professor of theoretical physics at the University of Cambridge, the British and a likely candidate for the presidency, and who meet him, "gate" the delegation of this dialogue.
* First, how do you know yourself to the public?
* Historical known to many who are interested in movement science in Egypt but in the whole world, and although this date confused when so many things, but it can be summed up this history in my life is a mess specific, and chaos have justified, the first being that I Structural Engineer did not study Science, my father may God have mercy on him he insisted that it becomes his children are all engineers, and I tend to culture, music, and not for the duration of my studies I do with politics, and I remember the first time I practice in which the policy was in the German revolution, and encouraged me to that and then some friends the Iranians.
* Say you studied engineering not science .. How can become a scientist? Do you think Egypt can be controlled by the scientist?
* I begin to question the second scientist is the most appropriate person can lead Egypt in this critical period, and I think that after the revolution there is no longer anything more important than scientific research, it is important to Egypt, now is the elimination of unemployment, and the cosmic scientist that this is a hobby, and my work leading to the award resonant, for information, for example, the Nobel Prize of no value in developing countries, but the prize "nano", which was obtained by the most important of Egypt.
* Says that your father was determined to study engineering with your brothers .. Would you apply the laws of military education?
* First, I reject the term military My father was an officer, and I refuse to also say that the junta "-e" Vasmanm the army or the officers and the name of "Askar" is to reduce them evidence of the term "Askar and thieves," As for my father was an officer, although his nose, Fajalh of My God Ashmawi Pasha, Minister of Education at that time insisted that the officer in the army, and my father even though he was a military man he was a man of "compassionate", and was afraid, but for our own good, and I remember that I run away from it when I get second place in the school where he was determined to be I get the first place.
* Noted in a recent Hawwaratk Tkark to say, Mr. President Mubarak and not the former president or deposed?
* I really keen on this because I consider it a culture of respect for the Great, has brought me by my father, even when Antkdk must be a respectful manner, and I remember that my father was calling me "Ya Wad Ya Muhammad" and that time I was a university professor, Education is respectable moderation which brought me her and my father greatly influenced in my thinking and my words and my actions, and even though I hate politics but I can not be mistaken in the right politicians.
* Say you hate politics .. If so how will manage the state's policy in case you win in the elections?
* True, I hate politics, but I at the same time I appreciate the political, but frankly the cause of ruin in which we live now are the politicians who are corrupted Egypt over the past years, and did not save us are only young and wrapped around them Brotherhood and protected them the army, and I see that in times of revolution does not fit politicians of the ruling , for politics, in my view is the art of access to power and satisfy referees, and perhaps the most important Mmizzati as I am not a politician, and I hate this function completely, and uncle were people are weary of politics and the way in honeyed them to speak, In Germany, they say that politics is nothing but a dirty business.
* Keenness of a large number of candidates to the membership of a political party to get their support .. Why do not you think of this?
* As you know, I lived most of my life outside of Egypt, but I was following up well for all the events in Egypt, and I was thinking at one time that he joined for a Alahzb and I am a liberal left I thought of the Wafd Party stronghold of liberalism in Egypt, but I dropped the idea because I love liberty nor Accept a control in my mind and my thoughts and my words and my actions.
* Say you hate politics, what are your motives to run?
* Frankly, the idea of ​​my candidacy for President of the Republic or any position has not crossed my mind before, and all there is to it I would love to tell my opinion out of power, but the sad thing that people like me who hate politics are obliged to govern them politicians, and as to my candidacy came the moment of and put the names down so I decided to reject, and that was from about 8 months, not like someone coming out today, and despite the fact that some of these names no longer exist, but I decided to complete the run, and how the rule of the people will be passionate because the Egyptian people, all passionate people.
* What is your relationship with candidates competitors?
* My relationships are all good Valdctor Abdel Moneim Aboul Fotouh friend and has excellent views, and Dr. Muhammad Salim Al-Awa my friend and there is a link about him, but what raises my surprise and made me hold Petraha I discovered that there is no candidate is understood in science and in scientific research, to the point that he did not one of them talking about the city of Zewail and the elimination of Nile University destroyed by Ahmed Nazif, and completed by Essam Sharaf after the revolution.
* If we go back to the issue of running .. Have you talked to a political matter? .. What are the news agencies are required?
* For the Agencies have received so far 17 thousand signatures from different provinces and we will endeavor in the coming period to get the rest of the Agencies, and On the subject of consultation already have consulted a large number of politicians and owners of the opinions I trust them and they all supported my candidacy, I said it before opening the door for nomination If you feel that the junta would not stand beside me in this election Vsanshab because I will not get into polemics with some who do not appreciate the value of science and scientists.
* Some candidates turned to Parliament for the Agencies of it .. Why did not attempt to approach him .. What do you think of his performance?
* Refused Agencies Parliament because I am looking for the street, As for the Parliament frankly variety Parliament difficult and I did not want her, this collection represents defeat the great liberal, liberals, and I love to tell them pulled down the street and spoke simply and Leave the big talk, Tnbaron for scientists to get the Nobel and Salafists donate blankets, which made them earn the street with them, As for my opinion on the performance of Parliament, I see him weak.
* Said on the occasion of the Salafis .. What do you think of their performance in parliament?
* Although I am the scientist and very loving to Qrouah and see all that is new but frankly I have not heard from the direction Salafi before these days, so much so that I was "Maxov" because it is in a meeting which I shared with Dr. Awa known to himself, that my predecessor, I felt ashamed because I did not I know the meaning of my predecessor, and that gun away Venjaham suggests that we are wrong.
* I noticed you say these days, do not say the revolution .. Are you from its enemies?
* I'm not from its enemies rather, I was one of forecasters occurrence and I remember I was in a meeting with the Minister of my friend and Gamal Mubarak, and I told them if you continue in this policy there will be a revolution, and time of laughed and said that the time of revolutions is over, but I have a problem with the word revolution, I see it is not a revolution is an uprising and a huge rage of young middle class who felt lost, reminds me of the French revolution by the middle class against the nobles.
[LOL]
* What about your relationship with Israel?
* Gang Israel and its Prime Minister and deal with the bully of the world Bbltjh and barbaric, but when I assume the presidency of Egypt Saamlhm equal footing in the interest of Upper Egypt
* Regarding the role of your wife in your life if you win the presidency?
* My wife will not have any role in the political life of a man east of I will not allow her to interfere in my work not appearing in the media.


Translate English to Arabic
محمد النشائى El Naschie Watch محمد النشائي El Naschie News محمد النشائى محمد النشائي All El Naschie All The Time محمد النشائى
StumbleUpon.com

1 comment: